Allmänt om träning
Träningen

Karate skiljer sig en del från att ägna sig åt någon av de mer vanliga lagidrotterna. Disciplinen är högre i karaten och det är en individuell sport så den enda man egentligen tävlar/tränar mot är sig själv. Man måste sätta målen själv, det är ingen annan som gör det åt dig. Vi tvingar självklart ingen att göra något, men vill gärna att alla försöker innan man säger att man inte kan. För alla kan, det tar bara lite längre tid för somliga att lära sig.

Utrustning
Karate tränas barfota i karatedräkt (gi). Till att börja med duger det bra med ett par vanliga gympabrallor och en T-shirt och när man senare vill köpa sig en dräkt kostar den från ca 350 kronor och uppåt beroende på storlek och kvalitet. Som nybörjare behöver man inga särskilda skydd men när man kommit till fortsättningsstadiet kan det vara bra med tandskydd, handskar, susp och kanske benskydd. Obs! Inte barn.

Gradering
Gradering är att visa vad man kan. Lite som ett prov. När man klarat en gradering har man rätt att bära en ny bältesgrad (färg på bältet). Instruktörerna kommer att berätta för de elever som de anser är mogna för att prova att gradera..

Tävlingar
Föreningen kommer att tävla regelbundet i framförallt de olika barntävlingar som arrangeras runt om i Sverige. I karate tävlar man i kata vilket är ett bestämt rörelsemönster som ska utföras så exakt och perfekt som möjligt, och kumite (fighting). I kumite är det ”skin touch” som gäller, man markerar alltså bara slagen.

Provträning Du som är nyfiken kan komma och provträna i någon av föreningens klubbar, kostnad är 100 kr för 4 ggr (gäller både vuxna som barn), under terminsstarten då vi har intagning av nya medlemmar. Detta är ett bra sätt för att få en uppfattning av vad Karate är och om man kommer att tycka att det är roligt. Om ni har frågor går det bra att ringa till föreningen 0735-356981. Vi kanske inte svarar 24 timmar om dygnet men vi lyssnar i varje fall av röstbrevlådan dagligen.

Bildad - 1981-01-01

Föreningsnummer 40429-71