Barngraderingar

Alla barn under 15 år tar halvfärgade bälten mellan de helfärgade. Dessa grader kallas ”mon-grader”. När man gör en mon gradering gör man bara hälften av teknikerna på varje grad. De heter ”Kihon waza" och "Renraku waza”. Mon bälterna har färgerna: röd/vitt, gul/vitt, orage/vitt, grön/vitt, blå/vitt, lila/vitt och brun/vitt. Har du frågor om detta pratar du med din dojo sensei eller sempai.

Senaste graderingen i Skärgårdsstadsskolan

Graderingskompendium klicka på länken Obs ladda ner wordokumentet...

GRADERING dags för själva provet

Förutsättningar

Minimum tre till varje grad för att gradering ska kunna ske. Anmälan till klubben eller dojo Renshi, sensei, sempei/kohai, eller examinatör före graderingen.
Ren vit Gi (karatedräkt) med stilmärke eller Wado Ryu på bröstet. Graderingslicens med tjusigt foto medtages.

Kostnader

Graderingslicens, ett slags personligt pass i vilken samliga graderingar, tävling och träningsläger etc. införs. Köps av klubben/sensei eller sempai från Svenska WadoKai. Det kostar 250kr. Du behöver ett foto (pass storlek), namn, adress samt personnummer i licens bok.. Avsikten är att man betalar denna avgift en gång och utnyttjar licensen resten av sin karatekarriär. Graderingsavgiften varierar klubb till klubb, men betalas vid varje gradering. (250kr) tex. Avgiften betalar man samtidigt som man anmäler sig till gradringsprov. Det man betalar för graderingarna och licens går till riksorganisation The Sweden Wado Ryu Organisation.

Till sist

Att gradera är ett utmärkt sätt att se om man har lärt sig något. Att tvingas göra sitt absolut bästa någon gång är mycket för den egna karaten, därför bör man försöka att gradera minst två gånger per år (barnen 4 delgraderingar) och gärna oftare. I graderings kompendium finns komplett förteckningar av alla graderingar plus förklaring och mycket mer. Kontakta er sensei eller SWR shoppen.

idrott=overträffa dig själv eller i alla fall försöka

Kostnad för att genomföra en gradering är 250 kr per tillfälle, i priser ingår diplom och bälte.

Minsta träningstid för varje gradering, om du tränar två gånger per vecka.
Observera att "mon" grader endast är för elever under 15 år.

Gradering och graderings regler för de som tränar Wado Ryu Karate Do i Sverige

Wa, Fred, harmony

Do, Väg, teknikens väg

Ryu, Stil, skol

Kara, Tom

Te, Hand

Sweden Wado Ryu Karate Do är ett samarbetsorgan inom Sverige för utövare av Wado Ryu Karate Do.

Sweden Wado Ryu är ansluten till Europeiska Wado Kai och internationella JKF Japanska Wado Kai. Medlemmar i anslutna föreningar i Sverige är alltid välkomna till Wado Ryu karate klubbar runtom i hela världen.

Graderings kyu regler är enligt Europeiska Wado Kai.

Minsta träningstid för gradering är träning minst två gånger per vecka.

Barn gradering, Mon, 5-14 år och minst 6 veckor mellanrum.

Vuxna gradering, 15 år och uppåt är minst 3 månader mellan graderingen.

Elever som genomför en gradering med första klass pass får rätt till prova gradering till nästa grad efter 2 månader, detta gäller vuxna.

10 kyu           vit/röd                                 6 vecka 5-7 år

9 kyu mon     röd/vit                                 6 vecka

9 kyu             röd                                       min 3 månader

8 kyu mon     gul/vit                                 18 vecka

8 kyu             gult                                      min 3 månader

7 kyu mon     orange/vit                            9 månader

7 kyu             orange                                 min 12 månader

6 kyu mon     grön/vit                               14 månader

6 kyu              grönt                                  min 18 månader

5 kyu mon     blå/vit                                 20 månader

5 kyu             blått                                    min 2 år

4 kyu mon     lila/vit                                 1.5 år

4 kyu             lila                                       min 3 år fyllt 12år

3  kyu mon    brun/vit                               3.5 år

3 kyu             brunt                                    min 4 år fyllt 14 år

2 kyu mon     Brunt/vit                              4 år

2 kyu             brunt                                   min 4 år fyllt 15 år

1 kyu mon     brunt/vit                             5 år

1 kyu              brunt                                 min 5 år fyllt 15 år

Dan Gradering följer SWR och Europieska Wado Kai World Karate Federations regler.

1 dan mon shodan                                  Min 4 år träning och minimum 3 kyu.

1 dan            shodan                               min 15 år och 5 års träning

2 dan            nidan                                  min 17 år och minimum 2 år sedan shodan

3 dan             sandan                               min 20 år och minimum 3 år sedan nidan

4 dan            yondan                               min 24 år och minimum 4 år sedan sandan

5 dan            godan                                 min 29 år och minimum 5 år sedan yondan

6 dan rokudan                                         min 35 år och minimum 6 år sedan godan

7 dan nanadan                                        min 42 år och minimum 7 år sedan rokudan

8 dan hachidan                                       min 50 år och minimum 8 år sedan nanadan

Alla bälten, från vitt till brunt 3 kyu för nybörjare

Grad från 2 kyu kan vara Kohai (lärning)

1:a dan – 3:e dan är student

4:e dan Renshi, docent

5:e – 7:e dan, Shihan

8:e dan Hanshi, Professör.