Karate för barn hos Åkersberga Samuraj Karate Club

Åkersberga Samurai Karate Club betraktar Karate som den mest anpassade aktiviteten för barn. Vår huvudorganisation Sweden Wado Ryu är lite av en pionjär när det gäller barnverksamheten inom Karaten. SWR började redan med barngrupper 1981 och SM tävling för barn 1984. Vi hoppas att många barn upplever det positivt med karaten genom att träna på Åkersberga Samurai-dojo.

Varför är Karate bra för barn?

1. Allsidighet
I Karate använder man hela kroppen lika mycket, alltså använder man inte bara höger arm/ben utan även vänstersidan lika mycket. Karateträning ger en allsidig motion.

2. Karate ger bra grund för andra idrotter
Eftersom Karateträning är allsidig, kan den ge barn och ungdomar ett bra komplement till andra idrotter såsom fotboll, handboll och ishockey.

3. Ingen utslagning
I de idrottsgrenar där en tävling är viktigast, sker en sorts utslagning och därmed inbördes konkurens. I fotboll t.ex. finns det spelare som får spela mycket och de som inte alls får vara med och spela, vilket är ganska tråkigt för dem som inte får vara med. I livet vet man aldrig, de som kanske inte är så duktiga idag kan bli duktigare senare i livet. Det får inte ske någon sorts utslagning eller inbördes konkurens. Hos ÅSKC får alla träna lika mycket.

4. Kamratskap
Det är viktigt att ha kamrater i livet. Alla är lika viktiga. Under sådana villkor är det lättare att skapa riktig kamratskap än i en konkurrenssituation.

5. Koordination - bättre i studier
I Karate använder man hela kroppen lika mycket, alltså ska man alltid lära sig att koordinera hela kroppen. Att koordinera kroppen är samtidigt att koordinera hjärnan. Enligt en japansk undersökning uppnår de barn som tränar Karate bättre resultat i sina studier. Genom att koordinera hjärnan kan man studera bättre.

6. Disciplin och att ansvara själv
Hos ÅSKC skall alla städa lokalen efter sig. Lokalen skall vara lika ren före som efter allas besök på klubben. Alla människor smutsar ner omedvetet på något sätt. Alla vill ha en ren och fräsch träningslokal att komma till. Vi måste alla lära oss att ta ansvar för oss själva. Man får inte ta mat med in i lokalen bara t.ex. vatten, och på sin höjd frukt.

7. Föräldrar och andra barn i hallen ÅSKC välkommnar familjen som stöd åt ungdommar och barn i Dojon. Som vuxen ansvarar du samtidigt för att medföljande barn inte stör pågående lektion. Det är också viktigt att respektera det faktum att lärandet bygger på en relationen mellan instruktör och elev utan förälderns aktiva deltagande. Synpunkter på lektionen och lärandet i allmänhet mottages gärna under lektionens vattenpaus eller efter lektionen.

De som håller med våra regler och vår disciplin är välkomna till Åkersberga Samurai Karate Club.

Styrelsen ÅSKC.