Sensei Ray Young 7:e dan, Renshi,
Sensei Ray Young som domare.

Raymond Youngs budo karriär startade 1959 när han gick med i den lokala JuDo klubben i hans hemstad. Klubben var välkänd med huvudinriktning på tävling. JuDo i England är enbart en tävlingssport och inte för motion, som det kan ses som i Sverige. Det enda sättet för att få gradera var att först vinna ett flertal matcher på någon annan klubb. 1963 graderade Ray till 1kyu i Manchester för Tony Mc Connel. Under det senaste året så tränade Ray också Aikido för Senti Yamada 6dan.

Under samma år startade en Karate sektion på Manchester JuDo DoJo i stilen Shotokan Ryu där Ray började sin Karate karriär tillsammans med några andra välkända personer så som Martin Stott och Roy Stanhope, som var några av de första som Dan graderades av sensei Tatsuo Suzuki 1964.

1964 såg Ray en uppvisning utförd av sensei Tatsuo Suzuki, Arakawa och Takashi. Ray blev så imponerad så han reste till London varje vecka för att träna Karate för sensei Suzuki. 1966 flyttade Suzuki sin DoJo till Kings Cross Judd Street där Ray tränade varje vecka och graderade.

1965 starade Ray sin första klubb i sin hemstad Barrow-in-Furness och näst kommande år även i Workinton, Whitehaven och Carlisle. På rekomendation av sensei Suzuki (via brev) reste Ray till Japan 1969 för att träna på det välkända DoJo Nichi Dai Nihon universitetet. Träningen där var mycket tuff löpning varje morgon och träning mellan 16:00 till 19:30. 90% av all träning inriktades på Kumite. Ray tränade också på Todai universitetet, sensei Arakawa DoJo i Rapongi och TPC vilket var mer teknikorienterad träning innehållande Wado Ryu´s fulla spektrum. Träningen på Nichi Dai avbröts enbart för att torka golven från svett, som var helt vita p.g.a. all svett som torkat in genom åren. Där gradera Ray också till 2:a Dan för en jury av senseis från Nichi Dai universitetet lett av sensei H. Otsuka och J. Ohtsuka.

1973 graderad Ray till 3:e dan efter att ha återvänt till England och sensei Suzuki DoJo. Under den här tiden hade Ray också blivit lagkapten för Englands landslag samt medlem i Suzukis tävlingsteam.

Ray Young

Efter de Europeiska Wado Ryu Mästerskapen blev Ray inbjuden till Sverige av Paul Höglund, ordförande i Svenska Budo förbundet, som tränare i 6 månader. Uppskattningen var så stor att resorna till Sverige blev allt tätare, och även till Norge och Finland. Efter att ha instruerat i en rad olika klubbar (Luleå, Karlshamn, Göteborg, Stockholm) så startade Ray tillsammans med Paul Höglund Västerås Karate Wadokai och en klubb i Surahammar tillsammand med två studenter från Västerås, senare också även Köpings Karate Klubb. 1974 blev också Ray norra Englands landslagstränare.

På grund av alla inbjudningar mellan 1973 och 1977 så blev Ray en välkänd instruktör i Sverige och blev därför erbjuden en anställning av Täby Budo Klubb som proffsinstruktör att starta en Wado Ryu sektion som han tackade ja till. 1979 började även Rays top elev från England George Askew 1:dan som instruktör för Täby Budo Klubb samt grundade Sverige Wado Kai tillsammans.

Januari 1979 startade Ray tillsammans med George Askew Norrtälje och Skandia Karateklubb, Vallentuna Karateklubb tillsammans med Kjell Petterson, Kungsängens Karateklubb tillsammans med Kalle Hästesko samt Åkersberga Samurai Karateklubb tillsammans med Olof Högberg. Samtidigt anslöts redan etablerade klubbar så som Västersås, Esklistuna, Köping och senare öven Budokwai i Vällingby. 1983 så genomfördes de första Wado Kai mästerskapen i Åkersberga sporthall med 10 tävlande klubbar. P.g.a organisationens tävlinssuccé och högt graderade instruktörer anslöts sig flera klubbar från västsverige senare under 80-talet, så blev namnet på organisation också ändrat till Sweden Wado Ryu.

Under 1981 erhöll Ray (nu 4:dan) titeln Renshi från Japans huvudkontor med certifikat nr 41. Ray var den andra personen som erhöll detta som inte var av Japanskt ursprung.

Rays tilldelningar är följande.
8 kyu mars 1965 av sensei Suzuki.

7 kyu november 1965 av sensei Suzuki.
6 kyu mars 1966 av sensei H. Fuji.
5 kyu november 1966 av sensei M. Shimitsu.
4 kyu januari 1967 av sensei M. Shimitsu.
3 kyu augusti 1967 av sensei Suzuki.
2 kyu 1968 av Ohtsuka H. Osensei.
1 kyu 1968 av Ohtsuka H. Osensei.
1:a dan 1969 av sensei Suzuki, Kobayashi, Shimitsu, Takamizawa och Hiyakawa.
2:a dan 1970 i Japan
3:e dan 1973 av sensei Suzuki.
4:e dan 1983 av Ohtsuka H. Osensei.
5:e dan 1990 av sensei Suzuki.
6:e dan 1998 av sensei Suzuki.
7:e dan 2003 av sensei Suzuki.

7:e dan ratificerat av English Karate Federation, European Karate Federation och World Karate Federation 2003.

Under sin karriär har Ray haft äran att få träna för några av de absolut bästa tränarna i världen.
H. Ohtsuka grand master
Suzuki Tatsuo 8 dan
Teru Kono 8 dan
T. Arakawa 8 dan
M. Shimitsu 8 dan
H. Fuji 6 dan
Hagawishi 6 dan
Takamizawa 6 dan
K Kobayashi 6 dan
Sakagami 5 dan
Furukawa 5 dan
Mochizuki 5 dan
Hiyakawa 5 dan
Ishikawa 5 dan
Maeda 5 dan
Wakamae 5 dan
M. Suzuki 5 dan

Slutligen med sina egna ord anser Ray att det är en ära att ha haft elever som blivit några av de mest talangfulla karateutövarna i sverige, så som Karl Dagfeldt, Jöran Tell, Sven Nyström, Liisa Young, Johan Ossa, Sara Hedberg samt Annette Wyren.

UPPDATERAD: 18 JAN 2021 19:26Skribent: Jonny Kohlström
E-post: Adressen Gömd